Tempat Buang Barang Elektronik di Kuala Lumpur dan Selangor

Ketahui dengan lebih lanjut bagaimana anda boleh membuang dan tempat buang barang elektronik dan e-waste di kawasan sekitar Kuala lumpur dan Selangor.

Macam Mana Buang Barang Elektronik Beroperasi dekat Kuala Lumpur, Malaysia?

Terdapat beberapa syarikat di Kuala Lumpur menawarkan perkhidmatan nasional bagi kutipan barang elektronik  kuantiti komersial yang besar.

Kebanyakan rakyat negara Malaysia berfikir entah di mana barang elektronik dan perabot mereka boleh dikitar kembali di Kuala Lumpur. 

Bukan itu sahaja, kebanyakan orang tak tahu di mana tempat sisa elektronik dropped off disediakan sekeliling lokasi Kuala Lumpur atau mereka boleh mengupah syarikat buang barang elektronik di Lembah Klang bagi mengutipnya.

Kita Menerima:

  • Laptop jenis riba persendirian serta semua kabel
  • Tablets, komputer kecil, palmtops
  • Skrin serta bahagian elektronik dalaman (Contoh: cakera keras, pemain cd)
  • Alat atau aksesori barang elektronik (contoh: tetikus, papan kekunci, kamera, usb, modem)
  • Mesin cetak, mesin faks, mesin pengimbas serta mesin pelbagai fungsi
  • semua peti televisyen
  • Peti sejuk serta beku
  • Barang kelengkapan dapur lama contohnya mesin basuh, ketuhar, ketuhar gelombang mikro serta banyak lagi.

Kenapa Perlu Kembalikan Kelengkapan Elektronik?

Kelengkapan elektronik dibuat daripada pelbagai jenis bahan termasuk logam mahal (contoh seperti emas atau platinum), logam berat toksik, logam litar, atau kaca jangan sesekali membuang ke tong sampah rumah atau kedai. 

Salah satu kebahayaan logam berat seperti lead, cadmium, merkuri, arsenic serta bahan mudah terbakar ialah mengakibatkan pencemaran persekitaran melalui pelunturan daripada tempat pembuangan sisa elektronik ke saluran sistem air. Melalui pengembalian, pencemaran dapat dielakkan malah hampir 95% sumber bahan masih berguna dapat diguna balik.

Sesetengah syarikat di Kuala Lumpur mengamalkan skim pulangan semua barang elektronik mereka. Kos pulangan tidak langsung dikira bersama kos bila buat produk baru menjadi ia dapat menjual pada harga lebih murah serta kemudahan kepada pengembalian barang elektronik tersebut bagi ulang beli pelanggan.

Ada beberapa syarikat pengembalian komersial dekat Kuala Lumpur turut menawarkan tempat serta perkhidmatan buang barang elektronik serta terdapat organisasi mengitar kembali, membaik pulih, ataupun mengguna kembali barang elektronik lama.

Terdapat jua beberapa syarikat di Kuala Lumpur yang membuat program khas dimana mereka menerima bateri terpakai daripada pelbagai jenis.

Pengitaran serta Buang Barang Elektronik bagi Syarikat Komersial

khidmat-buang-printer-lama-selangorJika pelanggan risau tentang kehilangan data peribadi sebagai contoh hotel, kebocoran maklumat boleh dielakkan melalui tempat pemusnahan sampah elektronik selamat serta perkhidmatan buang khas bagi perniagaan. 

Bagi pengguna biasa, ia adalah mudah bagi membuang data pelanggan dan menghantar sampah elektronik ke tempat pengitaran percuma.

Terdapat dua cara mudah bagi membuang data:

  1. Semak maklumat daripada pengeluar
  2. Carian di internet bagi perkhidmatan buang data serta software.

Pastikan sisa elektronik dibuang di pusat pengitaran yang boleh dipercayai dan beretika. Apabila dikendalikan melalui cara betul, sekurang-kurangnya 90% ke 95% komponen sisa elektronik boleh dikitar kembali, jadi ini dapat mengurangkan pencemaran udara kesan daripada buangan di tapak pelupusan, mencari sumber bahan baru, serta pencemaran.

Syarikat komersial digalakkan berbincang dengan syarikat perkhidmatan buangan dekat negeri masing-masing berkenaan buangan produk yang terkawal daripada pencemaran, tarikh luput, usang, haram dan bahan yang sensitif, termasuk sisa elektronik.

Apa Terjadi Apabila Barang Elektronik Dikitar Semula?

Barang elektronik perlu dibongkar dan komponen yang berbeza-beza perlu diasingkan oleh pekerja. Kebanyakan bahan termasuk kaca, tembaga, plastik, besi dan bahan berharga pun akan dipulihkan untuk kegunaan unik yang lain terutamanya bagi kilang pembuatan produk baru untuk pasaran jual beli.

Kalau nak tahu lebih selanjutnya, sila hubungi pasukan kami di Jalan Setapak dan KL untuk perkhidmatan buang barangan lama bila-bila waktu hari ini.