Pindah Barang di Kuala Lumpur dan Selangor

Tidak kira semasa pindah barang untuk rumah atau pejabat anda di kawasan Kuala Lumpur, anda memerlukan barangan perabot untuk sekurang-kurangnya berfungsi dengan baik selepas dipindahkan. Itulah sebabnya anda perlu berhati hati apabila memindahkan barangan perabot apabila merancang untuk berpindah. Kebanyakan barangan perabot adalah berat untuk pindah dan memerlukan perancangan yang tepat bagi memastikan keselamatan kesesuaian pemindahan barangan tersebut.

Memikirkan saiz, berat dan harga barangan perabot tersebut, memindahkan barangan ini dengan sendiri adalah bukan langkah yang terbaik jika anda tidak cukup pengalaman, kelengkapan mengangkat dan sumber barangan untuk pindah rumah. Mengendalikan barangan perabot berat tanpa mengikut langkah langkah keselamatan memberikan kesukaran, tekanan dan merbahaya. Oleh sebab itu di sini ada beberapa tips yang perlu anda ikuti untuk proses pemindahan tersebut.

pindah-barang-rumah-gombakMenilai barangan perabot anda

Perkara paling penting adalah menilai barangan perabot anda sebelum mula untuk mengalihkan barangan perabot rumah mahupun pejabat. Menilai ruang yang ada di bangunan yang baru dan ukur jika perabot sedia ada muat untuk ruangan baru. Jika anda tidak mempunyai ruang, rancang bagaimana untuk membuang perabot tambahan itu. Anda boleh merancang jualan garaj untuk membuang  barangan yang lama, perabot yang tak diperlukan.

Jika ruang baru anda lebih luas dari tempat sekarang, dan memerlukan lebihan perabot, anda sudah boleh merancang dari sekarang dengan perkhidmatan lori sewa.

Sementara itu anda perlu memastikan syarikat pemindahan menyediakan pakej pemasangan semula juga.

Hapuskan barang perabot yang tidak diperlukan

Cara paling mudah adalah dengan menghapuskan barangan perabot yang lama. Tetapi, seperti yang di nasihatkan sebelum ini, anda boleh membuat jualan garaj di mana anda boleh menjual barangan yang tidak digunakan itu dan mendapat duit tambahan bagi membantu pemindahan anda.

Sekiranya anda nak pindah rumah atau bilik, anda boleh menghubungi syarikat pelupusan untuk membuang atau mengitar semula barangan lain yang tiada nilai, seperti perabot lama. Jika anda seorang yang baik hati anda boleh mendermakan barangan perabot tersebut, terdapat banyak rumah kebajikan dan organisasi yang menerima sumbangan anda.

Cari syarikat pindah perabot jika anda rasa tidak selesa

Setelah menilai barangan sudah selesai, anda akan mendapat masa untuk memilih barangan untuk dipindahkan ke lokasi baru. Jika anda mempunyai beberapa barangan yang tidak terlalu berat, anda mungkin tidak memerlukan syarikat pelupusan perabot membantu anda. Tetapi jika anda tidak 100% yakin dengan cara mengendalikan proses pemindahan ini, sila  hubungi syarikat pemindahan. Terdapat pelbagai syarikat pemindahan di dalam industri di mana kadar harga berbeza bagi setiap syarikat untuk perkhidmatan pindah rumah atau pindah bilik.

Pastikan anda memilih yang berpengalaman, mempunyai pekerja yang profesional dengan mengendalikan semua kelengkapan pemindahan dan berkelayakan untuk mengendalikan barangan perabot anda dengan selamat. Untuk mencari syarikat pemindahan, anda boleh mencari melalui internet, bertanya pada rakan, ahli keluarga mahupun rakan sekerja yang pernah berpindah  atau mencari di dalam surat khabar.

Membongkar barangan dengan teliti

Barangan perabot moden kini dibuat supaya mudah untuk dibongkarkan. Ambil masa anda dan mula membongkar barangan anda satu per satu. Kebanyakan barangan ini dipasang dengan skru dan ada juga menggunakan teknologi yang lebih mudah disambung dan dibuka apabila anda perlukannya.

Berhati hati apabila anda membongkar barangan yang mempunyai bahagian yang mudah kaca (gelas). Bungkus barangan yang mengandungi barangan berkaca itu dengan surat khabar atau  pembalut yang sesuai sejurus selepas membongkar perabot supaya dapat mengelak ia mudah calar atau rosak.

Bungkus barangan perabot anda jika boleh

Jika anda boleh menguruskan barangan perabot anda, itu adalah sangat baik. Tidak kira anda memerlukan bantuan syarikat pindah barang untuk memindahkan barangan perabot anda, ia adalah lebih baik untuk membungkus sendiri barangan anda.

Apabila anda boleh terlibat secara langsung dalam proses ini sekiranya anda nak sewa lori, keselamatan perabot itu adalah dijamin. Tetapi, ia adalah sesuai dilakukan tanpa terburu buru.

Pembungkusan hanya akan lengkap sesudah ia sudah ditutup dengan baik. Pastikan anda meletakkan label pada kotak tersebut. Ini akan memudahkan kerja pemunggahan anda. Juga melabelkan barangan “mudah pecah” dan simbol supaya pekerja pemindahan rumah dapat melakukan kerja mereka dengan sempurna sebelum diangkat ke lori pindah rumah. 

Untuk maklumat lanjut, sila telefon atau emel kepada pasukan kami hari ini untuk dapatkan maklumat tambahan dan sebut harga percuma dalam 24 jam untuk lori angkat barang seperti lori 1 tan di Kuala Lumpur atau Selangor.